رادین ماینر

جستجو

تاریخچه بیت کوین و آشنایی با آن

بیت کوین چست؟
بیت کوین را میتوان اولین ارز دیجیتال دانست که توانست انقلابی بزرگ را در دنیای پول ایجاد کند. شروع بیت کوین را میتوان از سال 2008 و با انتشار مقاله ای از سوی یک فرد نانشاس به نام ساتوشی ناکاموتو دانست و توانست نظر اقتصاددانان وسرمایه گذاران بزرگ را به خود جلب کند.

adobestock sergei simanovic 1 1

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید. از سوی دیگیر این ارز غیرمتمرکز بوده و از چاپ واحدهای پولی بیشتر در امان است و به همین دلیل توانسته مسیر خود را نظام اقتصادی جهان باز کند.

نکته حائز اهمیت درباره بیت کوین این است این ارز توسط هیچ دولت، گروه و یا فردی کنترل نمیشود و شاید همین ویژگی توانسته اثر تورم را بر ارزش این ارز کم کند. به طور کلی مبادلات بیت کوین توسط قوانین مشخصی کنترل میشود و شما به عنوان سرمایه گذار باید این قوانین را بپذیرید.

هدف بیت کوین

در واقع هدف پیدایش بیت کوین را میتوان انتقال و یا ذخیره ایمن پول دانست. به بیان دیگر بیت کوین کنترل پول را به دست خود افراد داده و فقط مالک میتواند بیت کوین را خرج و یا انتقال دهد از این رو میتوان آن را سرمایه ای ایمن دانست. از سوی دیگر در دنیای پول دیجیتال مشکلی با عنوان دوبار خرج کردن وجود داشت که با ایجاد بیت کوین مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر کاملا حل شده است.

بهتر است بدانید: خرید ماینر قانونی

ارزش بیت‌کوین

پول فیزیکی دارای پشتوانه است یعنی به ازای هر دلار یا تومان، پشت.انه طلا وجود داشت. امروزه دولت ها بدون پشتوانه ای همچون طلا پول چاپ میکنند و ارزش آن توسط دولت و بانک مرکزی تضمین میشود، قبلا ارزهای دولتی در دنیای واقعی (مثلا دلار) دارای پشتوانه طلا بودند. ارزش بیت‌کوین براساس طلا یا چیز قابل لمس دیگری نیست، بلکه براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. زمانی که قیمت یک بیت کوین بالا میرود این به معنی آن است که تقاضا برای خرید این ارز بالا رفته است.

هیچ‌کس ارزش بیت‌کوین را تعیین نمی‌کند و بیت‌کوین بازار مرکزی یا سازمانی ندارد که بخواهد ارزش آنرا به بازار دیکته کند.به همین دلیل بیت‌کوین در صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی مختلف با اختلاف کم معامله می‌شود و قیمت آن در همه‌جا دقیقا یکسان نیست. البته اختلاف قیمت زیادی نیز بین صرافی‌ها و سایت‌های مختلف وجود ندارد.

diagram 1

ویژگی های بیت کوین

1- هیچ سیستم پرداخت الکترونیکی وجود ندارد که صاحب آن شخص دیگری نباشد و شما صاحب اصلی آن خواهید بود.

2- در سیستم بانکی معمولی، شما مجبورید به افرادی اعتماد کنید تا پول شما را اداره کنند اما بیت کوین غیرمتمرکز بود و نیازی به اعتماد به افراد دیگر نخواهد بود.

3- مشکل ارزهای سنتی این است که دولت می‌تواند تا جایی که بخواهد آنرا چاپ و ارائه کند و معمولا تورم ایجاد میشود در صورتی که بیت کوین تورمی نیست.

4- زمانی که شما بیت‌کوین را ارسال کردید، هیچ راهی برای برگشت آن نیست مگر اینکه دریافت کننده آنرا به شما برگرداند.

5- بانک شما ممکن است برای انتقال بین‌المللی پول، مقدار زیادی از شما کارمزد دریافت کند اما بیت‌کوین اینطور نیست و کارمزد پایینی دارد.

6- شبکه بیت‌کوین جزییات تک‌تک تراکنش‌هایی که در ابتدا در شبکه انجام شده است را در یک دفترکل به نام بلاک‌چین نگهداری می‌کند از این رو شفافیت مالی دارد.

7- برخی از افراد می‌توانند چندین حساب بیت‌کوین داشته باشید و این حساب‌ها هیچ نام، آدرس و سایر اطلاعات شخصی ندارند.

8- شبکه بیت‌کوین توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود. هر دستگاهی که بیت‌کوین استخراج می‌کند و تراکنش‌ها را پردازش می‌نماید قسمتی از شبکه بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد و این کامپیوترها و سرورها با هم کار می‌کنند. هزاران کامپیوتر و دستگاه استخراج در سرتاسر دنیا به شبکه بیت‌کوین وصل هستند و یک شبکه قدرتمند و تقریبا غیرقابل نفوذ را تشکیل داده‌اند.

images

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *